Návrat RSS čteček


Návrat RSS čteček

Společnost Google testuje novou funkci pro svůj prohlížeč Chrome v systému Android, která umožňuje uživatelům “sledovat” weby a vytvářet si tak aktualizovaný seznam nového obsahu, který publikují. Funkce je založena na RSS, otevřeném webovém standardu, který byl v minulosti základem mnoha populárních webových agregačních nástrojů. Patří mezi ně i oblíbený (a nyní již nefunkční) Google Reader. Test je malý: sledování webů bude možné pouze pro některé americké uživatele prohlížeče Chrome Canary (nejmodernější verze prohlížeče Chrome, která umožňuje nadšencům přístup k beta funkcím). Uživatelé budou moci sledovat weby z nabídky prohlížeče a aktualizace se budou shromažďovat v informačním kanálu založeném na kartách, který se zobrazí, když uživatelé otevřou novou kartu. Není jasné, zda je tento kanál zcela závislý na webech, které podporují RSS, nebo zda Google sám doplní mezery. Ačkoli se jedná pouze o počáteční test, je to vzrušující pro určitý druh uživatelů webu, kterým se stýská po slavných dobách RSS (a tím i po způsobu vyhledávání a distribuce na internetu, který před lety zanikl). RSS ve své podstatě umožňuje uživatelům udržovat personalizovaný zdroj nového obsahu z oblíbených webů, blogů a podcastů. A přestože nástroje, které tyto kanály využívaly, byly krátce velmi populární, z mnoha důvodů je zastínily.

Renesance RSS?

Přesněji řečeno, proč RSS ztratil na významu, je složité. Ale ať už je konečná příčina jakákoli, mnozí považují jeho zánik za zlomový bod pro web: okamžik, kdy decentralizované, chronologické kanály byly nahrazeny algoritmy sociálních médií, které se řídí zapojením.

Protože vzestup Facebooku, Twitteru a podobných sítí měl tolik očividně špatných důsledků (dezinformace! hoaxy! nacisté!), mnozí na RSS vzpomínají s nostalgií jako na jakýsi zlatý věk webu, který selhal kvůli nadbytku ušlechtilosti a nedostatku chytrosti. “Kéž by RSS vzkvétalo!” říkají. “Všemu tomu hnusu se dalo předejít.” Možná. Jasné je, že Google reaguje na poptávku po nových (čti: starých) způsobech práce s webem.

“Slyšeli jsme to jasně a zřetelně: Discovery & distribuce na otevřeném webu chybí a RSS nebylo přátelské k ‘mainstreamovým spotřebitelům’,” napsal na Twitteru Paul Bakaus, šéf vztahů s tvůrci webu ve společnosti Google. “Dnes oznamujeme nový experimentální způsob, jak pomocí RSS sledovat tvůrce jedním kliknutím.”

Co se bude dít dál, můžeme jen hádat. Dotáhne to Google do konce a rozšíří funkce poháněné RSS mezi všechny uživatele Chrome? Nebo ho produkt, který není nedílnou součástí jeho hospodářského výsledku, přestane bavit? (Jako se to stalo s Google Readerem.) Bakaus přinejmenším naznačuje, že toho bude víc. “Toto je pouze začátek většího průzkumu, a abychom to zvládli, potřebujeme vaši zpětnou vazbu,” napsal na Twitteru. “Napište nám prostřednictvím @WebCreators a dejte nám vědět, co pro vás máme vytvořit. Moc se na to těším!”